fbpx

20 de insight-uri despre consumatorul român în 2020

  • Business
Consumatorul roman

De ce te-ar interesa?

Starcom tocmai a lansat a 7-a ediție Consumer Report, un compendium de date importante pentru activitatea de comunicare a brandurilor, de la consumul de diverse tipuri de conținut, la activități preferate și comportament de cumpărare.

Iată mai jos 20 de informații pe care eu le-am găsit interesante despre consumatorul român în 2020:

consumatorul roman tv

 1.     92% din populația urbană continuă să se uite la televizor. 17% din consumatori pretind că încă o fac pe un aparat cu tub. Ținând cont că televizoarele cu tub nu mai sunt disponibile în magazine de ani buni, asta nu arată decât faptul că vechile aparate aveau o rezistență deosebită în timp. De altfel, nici cele noi nu se strică prea repede. Eu tot aștept să mi se strice, să am o scuză să fac upgrade, dar nimic… 😉 Nu apare în studiu, dar sunt curios dacă se mai uită cineva în mod regulat la un televizor alb-negru.
2.     În același timp, a crescut spectaculos consumul de TV online. Peste 80% din adolescenți și din tinerii necăsătoriți se uită la TV online, mai mult decât offline. În cazul adolescenților, creșterea e de 10 puncte procentuale! Este o indicație foarte importantă asupra viitorului advertising-ului! Nu degeaba îi merge atât de bine lui Netflix!
3.     A scăzut procentul tinerilor care petrec mai mult de 6 ore pe zi pe internet. E adevărat, scăderea e foarte mică: de la 51% anul trecut, la 50%. Dar m-aș fi așteptat să crească semnificativ, mai ales ținând cont de școala online. Ar fi fost interesant să vedem și alte praguri mai sus: 8 ore, 12 ore pe zi. Am sentimentul că acolo am vedea cât de mulți tineri petrec mai mult timp în mediul virual decât în cel real. S-ar putea ca pandemia să reaprindă cheful oamenilor de a interacționa fizic și după ce trece tot balamucul să constatăm o scădere a timpului petrecut în fața ecranului versus perioada pre-pandemie. Să vedem!
4.     A crescut cu 6 puncte procentuale numărul adolescenților care vorbesc mai mult de 30 min pe zi la telefon: 73%. Interesant este că 86% din ei folosesc aplicații de messanger/ chat, +2 p.p. vs. anul trecut. În acest caz se observă creșterea nevoii de conectare.
5.     În top-ul site-urilor de pariuri, Superbet are o creștere fulminantă a reach-ului, de la 3-4% anul trecut la 13-17% în 2020, în funcție de segment. A ajuns pe locul 2, suflându-i în ceafă lui Betano. Cineva acolo la Superbet merită un bonus de performanță!

consumatorul roman radio

6.     Consumul de conținut audio online a crescut pe toate segmentele de consumatori, cel mai mult în rândul tinerilor necăsătoriți: de la 48% la 53%.
7.     Întrucât radio se ascultă mult în mașină, din cauza condusului mai puțin în pandemie, consumul de radio a scăzut în 2020: 51% din consumatori declară că au ascultat programe de radio de cel puțin 6 ori pe săptămână, față de 55% anul trecut.
8.     Pop/Disco/Dance rămâne muzica preferată de toate vârstele. Față de anul trecut, scade interesul adolescenților pentru Rock și House și crește cel pentru Hip Hop și Manele. De gustibus non est disputandum…
9.     A crescut semnificativ consumul de conținut editorial online. De exemplu, 36% din adolescenți pretind că citesc articole online, cu 15 p.p. mai mult decât în 2019! Înseamnă că n-am luat o decizie rea anul trecut să mă apuc să scriu pe blog! 😉

20 de insight-uri despre consumatorul român în 2020

 10.     Consumatorul român nu și-a modificat semnificativ interesul față de citit în ultimul an. În continuare 69% din populația urbană nu a cumpărat nicio carte. Adolescenții sunt cei care cumpără cele mai multe cărți, dar probabil pentru că au nevoie de ele la școală. Aș fi curios să văd o evoluție a consumului de audiobook-uri, având în vedere creșterea conținutului audio online. E posibil să fie totuși încă mult prea mic în România.
11.     Adolescenții și tinerii necăsătoriți continuă să petreacă cele mai multe ore în afara casei: între 3-5 ore/ zi în timpul săptămănii și mai mult de 5 ore în weekend. Bineînțeles că în scădere față de anul trecut, activitatea preferată în afara casei rămâne totuși plimbatul pe jos.
12.     81% din populația urbană pretinde că nu a practicat niciun sport în ultimele 12 luni! Deși cu 2 p.p. mai puțin ca anul trecut, procentul mi se pare în continuare uriaș. Să nu ajungă lipsa mișcării să pună o presiune pe sistemul sanitar similară cu virusul buclucaș. Că pentru asta nu avem vaccin!
13.     Activitățile preferate in-home rămân relaxarea (adică leneveala) și statul pe calculator. Nu luăm în considerare uitatul la TV, despre care am scris deja mai sus că este foarte popular. Familiile preferă și gătitul de plăcere.

consumatorul roman shopper

14.     Comportamentul de cumpărare: a crescut importanța prețului în decizia de cumpărare: 66% din consumatorii urbani îl consideră printre cele mai importante criterii de decizie, +7 p.p. vs. 2019. Rămâne însă al doilea cel mai important criteriu după caracteristicile produsului. Pe locul 3 își consolidează poziția criteriul de brand. Așadar, în ciuda contextului economic care se anunță din ce în ce mai dificil, românii rămân interesați de calitate.
15.     Kaufland este retailerul cu cea mai mare penetrare la toate categoriile de vârstă. Este urmat de Lidl și Profi. Pe zona de electro, Altex e pe primul loc, urmat de Flanco și Media Galaxy. Nu sunt schimbări majore față de 2019.
16.     E-commerce: cel mai important criteriu în alegerea unui retailer este prețul. Dacă anul trecut pe locul 2 erau termenii de livrare, acum sunt ofertele speciale. Consumatorii par să fie din ce în ce mai mult vânători de oferte în mediul online, ceea ce nu este neapărat un semn bun pentru viitorul e-commerce-ului de la noi.
17.     Categoriile de produse cele mai cumpărate în online rămân, în ordine: îmbrăcăminte, cărți, încălțăminte și produse de îngrijire. Interesant că electronicele se găsesc abia pe locul 5.
18.     Valorile ce îl definesc pe consumatorul român: principalele nevoi rămân cele legate de a se întâmpla ceva, conectare și control. Asta cu „something to happen” cred că a fost atinsă cu vârf și îndesat anul ăsta. Așa că să avem grijă ce ne dorim…
19.     Consumul de bere premium s-a mutat din Horeca în Retail, mai puțin în vârful de sezon estival, aflăm din case study-ul Birra Moretti. De altfel, un lucru deloc surprinzător pentru toate băuturile alcoolice, având în vedere restricțiile la care a fost supus canalul On Trade anul acesta. Rămâne de văzut cum se va transforma acest canal după ce trece pandemia. S-ar putea să avem parte de ceva surprize!
20.     Campaniile ce îl au în centru pe consumatorul român vor avea întotdeauna un avantaj față de cele importate copy/paste din afară. Un exemplu bun e campania Neumarkt, bazată pe insight-ul că anumite SKU-uri capătă „porecle” date de consumatori. Companiile suficient de agile să-și adapteze mesajele corespunzător vor fi câștigătoare.

Poți descărca și tu gratuit raportul Starcom aici.

Aici găsești concluziile mele din raportul pe 2019.

Dacă vrei să primești pe mail, într-o sinteză de maxim o pagină, cele mai importante știri de business, tehnologie și lifestyle din săptămână, abonează-te la Newsletter-ul lui Sandu.

Spune-le și altora:

5 1 vote
Article Rating
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x