fbpx

Black Friday de România

  • Business
cumpărături Black Friday

De ce te-ar interesa?

E momentul din an când mai toți retailerii intră în febra Black Friday și te bombardează cu reclame din toate părțile. În același timp, mulți consumatori și-au strâns bani tot anul cu gândul la televizorul ăla 4K pe care vor să-l cumpere acum la cel mai bun preț.

Dar cât de bune sunt aceste oferte de fapt atât din punctul de vedere al consumatorilor, dar și din punctul de vedere al retailerilor?

Originea Black Friday

Termenul de “Black Friday” a fost folosit pentru prima dată în SUA prin anii ’50. El făcea referire la vinerea de după Thanksgiving, celebra sărbătoare americană din cea de-a patra zi de joi a lunii noiembrie. Se pare că mulți muncitori se dădeau bolnavi în acea zi, pentru a-și face punte cu weekendul și astfel era o “zi neagră” pentru fabrică că nu prea muncea nimeni. De asemenea, poliția din Philadelphia o numea “Black Friday” din cauza aglomerației și valului de infracțiuni generate de prima zi a sezonului de cumpărături de Crăciun.

Prin anii ’80 termenul a început să capete notorietate și se spunea că e ziua din an când retailerii încep să intre pe profit. Adică în P&L nu mai trec pierderea cu roșu, ci profitul cu negru – deci: “Black Friday” 😄

Promoțiile clasice de Black Friday aveau ca scop destocarea magazinelor de produsele vechi înaintea introducerilor gamelor noi în perioada Sărbătorilor. Erau promovate doar produsele ce nu aveau să mai fie pe rafturi ulterior. Un win-win: magazinele scăpau de stocuri, iar consumatorii obțineau prețuri foarte bune.

În România, conceptul a fost adus de eMAG în 2011, preluat apoi de foarte mulți retaileri din diverse domenii. Doar că nu sunt promovate doar produse delistate, ci și produse noi, aflate în topul vânzărilor.

Cine câștigă de Black Friday?

Realitatea este că pentru multe produse, prețul de Black Friday este unul foarte bun. Sigur că poate comunicarea unei reduceri de 80% e uneori un pic exagerată, că se compară cu un preț standard nu tocmai relevant. Dar totuși, consumatorii obțin cel mai bun preț din an în majoritatea cazurilor, deci ei ies în câștig. 

Retailerii, la rândul lor, au niște vânzări fenomenale de Black Friday: între 10% și 20% din vânzările pe tot anul se întâmplă într-o singură zi! Pe de-o parte nu-i rău să ai vânzări mari, pe de altă parte sunt și dezavantaje:

  • Marja este foarte mică, pentru că toți clienții sunt exclusiv vânători de oferte. 
  • E un coșmar din punct de vedere logistic! Și asta înseamnă, bineînțeles, costuri ridicate

Deci, cele mai mari vânzări din an, la cele mai mici marje și cu cele mai mari costuri nu reprezintă tocmai scenariul de vis al unui retailer!

Black Friday

Dar cutia Pandorei a fost deschisă și nimeni nu-și permite să lipsească din hora Black Friday, că riscă să piardă mai bine de 10% din cifra pe tot anul. Sau se poate și altfel?

REI, un retailer de produse outdoor american își închide de tot magazinele de Black Friday pentru al 5-lea an consecutiv, făcând din asta ditamai campania. Sigur că până la urmă e tot o strategie de marketing, dar asta dovedește că se poate și altfel. O dată ce reușești să scoți din bază nebunia, poți face ce vrei!

Până una alta, hai să vedem noi ce ne mai luăm anul ăsta de Black Friday! 

Apropo, dacă tot ai de gând să faci ceva cumpărături în perioada asta, nu vrei să ajuți și tu un biet blog aflat la început? 😇😆 Dacă intri pe eMAG sau Fashion Days folosind link-urile de mai jos, tu nu plătești nimic în plus, dar magazinul îmi plătește mie un mic comision din valoarea achiziției tale. Eu voi folosi acești bani în creșterea calității conținutului blogului și în promovarea lui. Iată și link-urile:

Merci de sprijin și spor la cumpărături!

Spune-le și altora:

0 0 vote
Article Rating
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x