fbpx

Poate munca de acasă să-ți afecteze cariera?

Munca de acasa si carieraMunca de acasa si cariera

De ce te-ar interesa?

Este din ce în ce mai probabil ca și după pandemie munca de acasă să rămână larg răspândită. Fie că vorbim de un sistem 100% remote, sau unul hibrid, multe companii par să fi validat beneficiile work from home, descoperite în ultimul an.

Apare însă întrebarea cât de mult îți poate afecta munca de acasă evoluția în carieră. Dacă ai colegi care merg zi de zi la birou, iar tu lucrezi mai mult de la distanță, oare sunt ei avantajați? Faptul că respiră același aer cu șefii zi de zi îi poziționează mai bine în ochii lor?

Câți angajați din România lucrează oficial din telemuncă?

Economedia.ro face o analiză a evoluției numărului de contracte de telemuncă înregistrate oficial în România. Astfel acestea au crescut de la 3 (!) la final de 2018, la 13,744 în decembrie 2019, ajungând la final de 2020 la peste 300,000 la privat și peste 31,000 la stat.

Teoretic, conform legii 81/2018, activitatea de telemuncă trebuie să fie prevăzută în contractul individual de muncă, în cazul în care acesta se încheie pentru personalul nou angajat sau printr-un act adițional la contractul individual de muncă, atunci când este vorba despre un angajat care ocupă deja o funcție în interiorul companiei. Nu sunt sigur că toate companiile au încheiat aceste acte adiționale, ceea ce ar însemna că în realitate sunt mai mulți angajați care lucrează remote decât apar în statistici.

În tot cazul, mă aștept ca numărul să crească în continuare, chiar și după pandemie, pentru că e deja demonstrat pentru angajatori că un astfel de mod de lucru funcționează.

De ce se plâng românii care lucrează de acasă?

Munca de acasa si cariera

Este clar că munca de acasă are și plusuri și minusuri. Am enumerat și eu câteva dintre ele într-un articol anterior.

Un studiu Wisemetry desfășurat spre finalul anului 2020 a evidențiat de ce se plâng românii când vine vorba de work from home:

  • Muncesc mai mult: 37% dintre respondenții care au experimentat și munca de la birou și munca remote spun că lucrează mai mult, ca timp alocat, atunci când muncesc de acasă. Pot să confirm și eu din experiență personală: când ești acasă nu realizezi când trece timpul și ai tendința să uiți să te mai ridici de la masa de lucru. Eu uit uneori și de pauze pe parcursul zilei.

Conform studiului, principalele motive ale unui program de muncă prelungit de acasă sunt legate de:

✒︎ activități spontane ce trebuie rezolvate,

✒︎ întreruperi din cauza membrilor familiei sau activităților casnice,

✒︎ dorința de a demonstra că sunt eficienți de acasă și că pot păstra ritmul de lucru.

  •  
  • Anxietate mai mare: 31% dintre angajați consideră că au stări de anxietate mai frecvente atunci când lucrează de acasă
  • Comunicarea cu colegii e mai dificilă: peste 50% dintre respondenți comunică mai bine cu echipa atunci când lucrează de la birou, în timp ce mai mult de o treime consideră că pierd controlul asupra a ceea ce fac ceilalți din echipă atunci când lucrează de acasă.

Cu toate acestea, 9 din 10 români îşi doresc să lucreze complet sau parţial de la distanţă şi după încheierea pandemiei. Poate însă munca de acasă să le influențeze negativ cariera?

Modelul hibrid poate crea probleme

Hai să considerăm cazul unei companii, care permite angajaților săi un anumit număr de zile pe săptămână să lucreze de acasă, iar în rest să vină la birou. În funcție de specificul jobului, sau poate și ca opțiune personală, unii angajați vor veni aproape zilnic la birou, în timp ce alții o vor face mult mai rar. “Acest lucru ar putea crea o diferență între cele două grupuri, care ar putea avea consecințe disfuncționale”, a declarat Jeffrey Polzer, profesor de management în domeniul resurselor umane la Harvard Business School, citat de Biziday.

Practic, munca în sistem hibrid ar putea crea o subcategorie de angajați, în care vor intra cei care aleg să lucreze mai mult de acasă. Oricât ar încerca ei să compenseze lipsa interacțiunii fizice cu colegii, le va fi foarte greu să țină pasul cu cei prezenți tot timpul la birou.

Sunt sigur că știi foarte bine la ce mă refer: toate interacțiunile informale de zi cu zi (la bucătărie, pe hol, sau pe colțul biroului tău), mâncatul împreună, micile glumițe spuse de colegul ăla mai ghiduș, ieșitul la țigară chiar dacă tu nu fumezi ș.a.m.d. Pur și simplu respiratul aceluiași aer cu șeful și restul colegilor, aduce cu sine un nivel superior de comunicare și colaborare imposibil de replicat în mediul virtual.

Desigur, asta nu înseamnă că nu mai ai nicio șansă la promovarea mult visată dacă lucrezi de acasă. Dar vei avea un dezavantaj evident față de colegii care aleg (sau sunt obligați) să lucreze aproape tot timpul de la birou. Ce poți să faci în acest context?

Nu-ți lua ochii de pe minge!

Cel mai important lucru este să nu-ți uiți obiectivul! Dacă vrei să avansezi în carieră, ai de bifat aceleași puncte ca înainte.

În primul rând, ai nevoie de feedback clar, constant și transparent din partea managerului. Trebuie să știi întotdeauna cum stai și ce ai de făcut pentru a te dezvolta. Nu aștepta să vină managerul la tine în discuțiile anuale! Mergi tu către el sau ea cu regularitate și cere-i sprijinul.

Într-una din multinaționalele la care am lucrat era aproape formalizat un concept despre ce ai nevoie ca să fii avansat: PIE: Performance, Image, Exposure. Adică nu e suficient să ai o performanță bună! Trebuie să-ți creezi și o imagine potrivită în organizație și să-ți creezi șansele să o faci cunoscută cui trebuie. Poți să faci asta lucrând exclusiv de la distanță? Cu siguranță da! Dar dacă ai colegi care petrec mult mai mult timp fizic alături de persoanele de decizie, e la mintea cocoșului că vor avea un avantaj.

Prin urmare, îți place sau nu, prezența fizică va bate întotdeauna mediul virtual, mai ales când vine vorba de colaborare. Sistemul hibrid dorit de mulți angajați și angajatori probabil că va fi din ce în ce mai răspândit. În funcție și de obiectivele tale, e bine totuși să analizezi în detaliu cât timp vei petrece la birou și cât acasă, pentru a-ți păstra traiectoria profesională. Altfel e posibil să fii întrecut(ă) de colegi mai fâșneți, chiar dacă nu neapărat mai competenți.

Pentru zilele alea când totuși vei lucra de acasă, poate vrei să citești despre 5 accesorii pentru a-ți optimiza casa pentru work from home.

Abonează-te la Newsletter-ul lui Sandu pentru a primi 10 informații interesante de business, tehnologie sau lifestyle în fiecare luni dimineața. Vezi aici ce au primit pe mail abonații în săptămânile trecute. Acesta este un proiect Blogul de Corporatiști.

Spune-le și altora:

5 1 vote
Article Rating
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x