fbpx

Birourile open space: 3 argumente de ce nu sunt eficiente

  • Business
Birou open space

De ce te-ar interesa?

Dacă ai lucrat vreodată într-un birou open space, cu siguranță te-ai lovit nu de puține ori de neajunsurile unui asemenea mediu de lucru. Evident, sunt și unele avantaje, dar oare merită din punctul de vedere al angajatului? Dar pentru firmă? Este biroul de tip open space într-adevăr soluția cea mai eficientă? Îți ofer 3 argumente documentate științific care demonstrează că nu.

De ce open space?

Companiile au început să adopte ca standard acest mod de aranjare a birourilor în a doua jumătate a secolului XX. De regulă, era vorba de înlăturarea pereților despărțitori ce formau celebrele “cubicles”, cu scopul declarat de a încuraja comunicarea și colaborarea între colegi.

Desigur, mai era vorba și de o componentă de reducere a costului, noua aranjare reușind să găzduiască mai mulți angajați pe metru pătrat.

De-a lungul vremii au mai fost emise și alte argumente în favoarea birourilor open space. Printre cele mai amuzante ar fi că ar duce la scăderea distracțiilor, întrucât nimeni nu vrea să fie văzut de colegi stând pe facebook, de exemplu. Astfel, fiecare își vede de treabă pentru că știe că ecranul lui poate oricând fi văzut de un coleg, sau, mai rău, de șef! Ce zici, funcționează? 😄 Sau mai degrabă intră în scenă celebra combinație de taste Alt-Tab, care aduce instant fereastra cu excel-ul ăla complicat în loc de cea cu Times New Roman! 😆

open space laptop facebook

De ce nu open space? 3 argumente științifice

Royal Society Publishing publică în 2018 rezultatele a două studii finanțate de Harvard Business School, legate de efectele trecerii la birouri open space. Metodologia a fost una foarte convingătoare.

Au fost studiate două cazuri separate de corporații care au decis înlăturarea pereților despărțitori dintre birouri. Un număr semnificativ de angajați voluntari au purtat așa-numitele “badge-uri sociometrice”, care au măsurat în mare detaliu interacțiunile lor față în față cu alți colegi, înainte și după trecerea la open space. În plus, au fost luați în calcul și indicatori specifici de productivitate. Mai multe amănunte despre metodologie citiți aici.

open office sociometric badge

Concluziile ambelor studii au fost fără dubii: birourile tip open space pur și simplu nu sunt eficiente. Iată de ce:

  1. Reduc interacțiunile față în față între colegi cu aproximativ 70%! Da, ai citit bine! Nu numai că nu facilitează comunicarea directă, o îngrădesc drastic. Se pare că intimitatea duce la creșterea productivității unei persoane, iar lipsa ei are efectul contrar. De exemplu, în loc să aibă o interacțiune față în față cu un coleg sub privirile tuturor, un angajat va prefera să trimită un mail.
  2. Înmulțesc numărul de mailuri și mesaje instant cu 20% – 50%! Acestea compensează în parte reducerea interacțiunilor personale, dar cu o eficiență mult mai scăzută. O comunicare scrisă nu va putea niciodată să surprindă toate nuanțele complexe ale unei comunicări față în față. Astfel, apar multiple neînțelegeri și frustrări care până la urmă se reflectă tot în motivarea și productivitatea angajaților.
  3. Împiedică munca eficientă! Asta arată un alt studiu făcut de Ipsos pentru Steelcase. Când cineva lucrează de zor la un proiect, este întrerupt în medie la fiecare 11 minute. Dar îi ia 23 de minute să-și reia nivelul de concentrare avut anterior! Iată de ce simți că nu poți termina niciodată treaba și că nu ești eficient(ă) la birou!

Dar dacă ai lucrat și doar pentru câteva săptămâni într-un mediu open space, sunt convins că n-ai nevoie de studii ca să realizezi că nu este eficient. Sigur și tu ai căutat soluții care să-ți ofere intimitatea și liniștea necesare ca să te poți concentra:

  • Ți-ai pus căștile (eventual cu noise cancelling), ca să nu-i mai auzi pe colegii gălăgioși de la birourile alăturate
  • Te-ai mutat într-o sală de ședințe (de-asta nu găsești niciodată o sală liberă, deși nu sunt ședințe non-stop)
  • etc
open space căști laptop

Ce se poate face?

Birourile open space pur și simplu nu funcționează eficient! Amuzant este că ele nu numai că nu încurajează comunicarea, dar chiar o îngrădesc! Demonstrat cu date. Ce alternative sunt?

Multe companii au început să aducă, chiar și în România, ultima modă în materie de aranjare a birourilor: deskless office. Adică în fiecare dimineață te așezi unde găsești, nu ai biroul propriu. Iar la finalul zilei, îți iei toate catrafusele și le duci la dulăpior.

Dacă credeai că open space-ul clasic e o prostie, iată că s-a găsit una și mai mare. Practic, orice urmă de intimitate sau personalizare a spațiului de lucru dispare cu desăvârșire, în ciuda tuturor studiilor care arată că asta duce la o scădere drastică a productivității. Dar dacă astfel poți avea mai puține birouri fizice decât angajați, prin urmare o chirie mai mică, atunci ce mai contează restul, nu?

Sunt însă și alternative eficiente:

  • Programe de work from home adevărate, prin care angajații pot să lucreze de acasă mai multe zile pe săptămână, fără să fie priviți cu suspiciune de șefi și de colegi. Nu știu în cazul tău, dar eu în zilele când lucram de acasă eram cel puțin de 2 ori mai eficient decât deobicei.
  • Birouri hibrid, care combină avantajele tuturor fomelor mai sus menționate:
    • oferă spații individuale, izolate fonic, pentru cei care au nevoie să se concentreze;
    • angajații pot lucra de acasă, când prezența lor fizică nu este absolut necesară;
    • sălile de ședințe sunt numeroase, de diferite dimensiuni și bine izolate fonic;
    • sunt diponibile mai multe zone de colaborare, care permit tot felul de interacțiuni față în față, cu diverse grade de intimitate.

Treptat, corporațiile încep să realizeze importanța unui mediu de lucru potrivit. Deși încep chiar și pe la noi să apară exemple pozitive, mai e încă mult de lucru!

La tine la birou cum e? Ai vreun exemplu de “așa da” din România?

Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să afli când mai postez ceva nou, abonează-te la Newsletter-ul lui Sandu!

Spune-le și altora:

Tu ce zici?

avatar