Luptă aprigă între cei ce vor să-ți aducă mâncarea la gură

food delivery românia gogoașă

De ce te-ar interesa?

Food delivery este una din piețele cu potențial uriaș de creștere în România, unde tot mai mulți jucători mari încep să-și facă simțită prezența. Asta poate avea un impact pozitiv pentru:

  • Proprietarii de restaurante: infinit mai mulți clienți potențiali
  • Consumatorii finali (mâncăcioșii): infinit mai multe opțiuni, atât pentru acasă, cât și pentru birou
  • Livratori: oricine are o bicicletă și ceva timp liber, poate să câștige niște sume frumușele

Background

De mai bine de un an, am început să fiu bombardat din toate direcțiile de reclame și oferte la diverse servicii de livrare de mâncare la domiciliu. Știu că unele firme sunt de mai mulți ani pe piață, dar recunosc că nu le-am dat foarte mare atenție la început, nefiind prea interesat. Singurele mâncăruri pe care le comandam acasă, fie online, fie prin telefon, erau pizza (de regulă de la Pizza Hut Delivery, dar nu numai) și chinezească (Wu Xing în principal). Însă, odată cu intrarea Uber Eats în mai 2018, lupta a început să se întețească. Mai mult, în septembrie 2019 intră în luptă și gigantul local eMAG. Așa că mi-am zis să arunc o privire mai atentă la această piață.

Piața

Companii Food delivery România

Ținând cont de specificul acestui serviciu, este foarte greu de estimat valoarea reală a pieței. Contează mult ce incluzi în calcul, pentru că posibilitățile sunt multiple: doar serviciile de intermediere (iau mâncarea de la restaurant și o duc la client), restaurantele care au propriul serviciu de livrare, comenzi pe site, la telefon sau cu aplicație de smartphone, zona geografică etc. Din câte se pare, valoarea pieței în România este undeva pe la 50 mil EUR, dar se așteaptă o creștere exponențială, ținând cont de bugetele de promovare investite de marii jucători. Că tot vorbim de marii jucători, aceștia sunt: hipMenuFoodpanda, UberEats, Yellow.Menu, Takeaway.com, Glovo, EuCeMananc.ro. Un lucru esențial de reținut este că doi din primii trei jucători (hipMenu și Foodpanda) sunt deținuți din 2018 de aceeași firmă, Delivery Hero, care astfel și-a consolidat o poziție extrem de puternică în fruntea pieței. UberEats și Glovo sunt ultimii veniți, din mijlocul anului 2018, iar EuCeManac.ro a fost cumpărat de eMAG în septembrie 2019.

Să nu-i uităm și pe giganții fast-food-ului, McDonald’s și KFC. Dacă mergi în orice mall cu food court decent din țară, lungimea cozilor la ora prânzului o să-ți spună rapid care sunt căpitanii pe acolo:

Luptă aprigă între cei ce vor să-ți aducă mâncarea la gură

McDonald’s are o colaborare foarte promovată în media cu Foodpanda. KFC își promovează intens propriul serviciu de home delivery (chiar l-am folosit de curând și a mers fără probleme).

Evoluția financiară

Datele oficiale arată creșteri exponențiale ale cifrei de afaceri pentru jucătorii principali. Takeaway.com a avut creșterea cea mai mare, reușind să preia poziția de market leader. În același timp, marea majoritate a companiilor din domeniu sunt pe pierderi semnificative, ceea ce arată cât de mult se investește pe această piață. Este clar că ne așteaptă o bătalie și mai cruntă in viitorul apropiat, întrucât toată lumea va trage tare să-și recupereze investițiile făcute. 

cifra de afaceri food delivery
Sursa: https://www.romanian-companies.eu
Profit food delivery
Sursa: https://www.romanian-companies.eu

Media

Cum vă scriam la început, analiza mea a pornit de la cât de bombardat am fost la un moment dat de comunicările pe servicii de food delivery. Asta mi-a atras atenția asupra pieței. Online, outdoor, TV, you name it… Iată doar câteva mostre:  Luptă aprigă între cei ce vor să-ți aducă mâncarea la gură

Clienții

Firmele de food delivery au 3 tipuri de clienți:

  • Consumatorii finali (mâncăcioșii)
  • Proprietarii de restaurante
  • Livratorii 

Teoretic ultimele două categorii sunt furnizori, dar practic trebuie să-i atragă către platforma proprie, în concurență cu toate celelalte opțiuni, ceea ce necesită multă muncă.

Ca atare, e important să țină cont și să adreseze nevoile specifice fiecărei categorii de clienți. Să-i luam pe rând:

1. Consumatorii finali (mâncăcioșii)

Ce-i face fericiți?

  • Sortimentație optimă
  • Livrări rapide
  • Ușurință în utilizare
  • Recomandări personalizate

Strategii adresate lor

  • Campanii de marketing targetate
  • Programe de refferal (ex. adu un prieten în aplicație și amândoi primiți un voucher)
  • Programe de user engagement (cum face Vodafone cu Mystery Box)
  • Îmbunătățirea algoritmului de recomandări personalizate
  • Creșterea numărului de restaurante din ofertă

2. Proprietarii de restaurante

Ce-i face fericiți?

  • Creșterea cifrei de afaceri:
    • Creșterea penetrării (număr de clienți unici)
    • Creșterea frecvenței de cumpărare (numărul de vizite)
    • Creșterea valorii medii a bonului (premiumizare)
  • Comisioane rezonabile din partea firmelor de livrare

Strategii adresate lor

  • Aducerea cât mai multor restaurante în oferta aplicației proprii (prin forța de vânzări din teritoriu)
  • Campanii de marketing specifice, care să ajute restaurantele partenere să-și crească cifra de afaceri
  • Optimizarea algoritmului aplicației pentru a favoriza premiumizarea
  • Comisioane optime

3. Livratorii

Ce-i face fericiți?

  • Venit previzibil
  • Flexibilitatea programului
  • Ușurință în utilizare

Strategii adresate lor

  • Remunerație competitivă
  • Campanii targetate de recrutare (ex. prin influenceri on-line)
  • Programe de engagement

Concluzii

  • Piața de food delivery este încă într-o fază incipentă, cu potențial de dezvoltare uriaș
  • Marii jucători au început să intre, așa că lupta se ascute
  • Vor câștiga firmele cu cele mai bune strategii integrate (acoperire geografică/ consumatori finali/ restaurante partenere/ livratori)

Spune-le și altora:

5 1 vote
Article Rating