fbpx

5 sfaturi despre cum să nu pici în capcana fake news

fake news burining paper

De ce te-ar interesa?

“85% din joburile copiilor noștri nu s-au inventat încă” e un claim foarte popular pe internet și chiar a fost menționat și pe la TV. Este că ai auzit și tu de cifra asta? O predicție și mai faimoasă, atribuită World Economic Forum, menționa cifra de 65%, referindu-se la copiii aflați în 2016 în școala primară ce vor avea job-uri ce nu există încă.

E o diferență mare între cele două cifre. Care e cea corectă? 85%? 65%? De ce n-ar fi 71%? Sau 49%? Cum s-a ajuns la cifrele astea și cine le-a calculat?

Cum să navighezi prin potopul de informații care îți inundă News Feed-ul de Facebook și cum să faci distincția între ce e real și ce nu?

Cine minte și de ce?

Pornind de la un research pe care îl făceam pentru un alt articol, am dat peste cifrele de mai sus. Ambele sunt incredibile, dacă stai bine să te gândești. Totuși Laura, fata mea cea mare, aflată în clasa a 6-a acum, va intra în câmpul muncii în mai puțin de 10 ani! Chiar să fie posibil ca mai mult de jumătate din joburile de azi să nu mai existe în 10 ani?

Și ce să vezi? De fapt cifrele de mai sus sunt pur și simplu scoase din burtă! Nici măcar nu e foarte clar cine le-a scos prima dată, dar în mod clar ele n-au nimic concret în spate. 

Există, într-adevăr, un raport al World Economic Forum din ianuarie 2016 despre viitorul joburilor (îl găsești aici). Apare cifra de 65% ca fiind “o estimare populară”, cu referință către Scott McLeod și Karl Fisch, “Shift Happens”și un link care nu mai este valabil. Există mai multe video-uri și prezentări pe internet cu acest titlu, dar eu n-am găsit cifra respectivă sau cum a fost ea calculată.

Cifra de 85% are ca sursă, se pare, un raport făcut de Dell Technologies în 2017. Acesta, la rândul său, face referire la un workshop făcut de Institute for the Future în martie 2017, unde “experții” participanți au “estimat că aproximativ 85% din joburile pe care le vor avea elevii de azi n-au fost inventate încă”. Am încercat să găsesc care sunt “experții” și ce metodologie au folosit, dar tot ce am găsit pe site-ul IFTF a fost acest raport făcut în colaborare cu… Dell Technologies, în care nici nu apare cifra de 85%! Circular Refference Error… 🙂

Dar atunci de ce ar inventa cineva așa ceva? Hai să zic că înțeleg (a nu se înțelege că aprob) motivația din spatele unor declarații politice inventate sau a unor claim-uri de marketing ultra optimiste. Dar statistici despre joburile viitorului?! Cine ar avea de câștigat?! Ce zici de autorii articolelor sau studiilor care vor să obțină atenție (adică cititori, trafic => bani)? 

Mi-am dat seama că și eu am fost foarte aproape să repet ca papagalul celebra statistică cu “85% din joburile copiilor noștri nu s-au inventat încă” pentru că era o deschidere puternică și de impact în susținerea articolului meu despre meseriile viitorului. Se potrivea mănușă cu punctele pe care le aveam de făcut. Doar că nu se baza pe nimic. Dacă o informație este repetată obsesiv de cât mai mulți oameni/site-uri/televiziuni, asta nu înseamnă că ea devine realitate!

fake news animal
Foto: Alexas Fotos (Pexels)

În căutarea de senzațional, influenceri uneori chiar bine intenționați, ajung să propage informații false. Mai ales dacă apare pe undeva o cifră, un procent, credibilitatea unei afirmații crește simțitor și sursa respectivei statistici ajunge treptat să nu mai conteze.  Dacă validează un punct de vedere “la modă”, este rapid acceptată și asumată de mase.

Tipuri de fake news

Propagandă/ dezinformări/ știri părtinitoare

Acesta este poate cel mai cunoscut tip de fake news, care se presupune că a dus la influențarea decisivă a unor alegeri precum prezidențialele americane din 2016 sau referendum-ul Brexit tot din 2016. Politicieni din toate țările încearcă să-și construiască propriile platforme media (televiziuni, site-uri etc), pentru a prezenta informațiile exclusiv din perspectivele care îi avantajează. S-ar părea că există și organizații întregi dedicate influențării opiniilor maselor prin metode foarte variate: chat bots, comentarii pe forumuri, site-uri falsificate etc. Unii spun că suntem în mijlocul unui război informațional, care nu se poartă cu armate de soldați, ci cu programatori și influenceri.

fake news

Clickbait/ Titluri care induc în eroare

Titluri senzaționale ce fie n-au legătură cu conținutul efectiv al articolului, fie sunt complet inventate, fie ambele 🙂 Sunt câteva site-uri de știri și sport la noi, care sunt campioane la așa ceva…

Satire/farse/parodii

De departe site-ul meu favorit din România este Times New Roman. Multe din articolele lor pornesc de la știri adevărate pe care le parodiază (cu deosebită măiestrie aș spune eu)

Exagerări

Exemplul cu care am început acest articol se încadrează aici. Pentru a susține o perspectivă sau o concluzie, sunt prezentate diverse cifre sau statistici inventate direct sau indirect de către alții.

Erori

Se întâmplă uneori ca publicații sau influenceri de renume pur și simplu să interpreteze greșit anumite informații și, în mod neintenționat, să transmită date false. De cele mai multe ori, publică o retractare atunci când își dau seama, dar răul este deja făcut.

Reclamă mascată

Consumatorii pot să nu realizeze că un material este sponsorizat, dacă nu este semnalizat în mod evident. Informații părtinitoare pot să intre în categoria de fake news în anumite situații.

Teoria conspirației

Este un curent destul de răspândit să contrazici opinii general acceptate, să “ieși din mainstream”. Sunt astfel fabricate (uneori cu multă migală) o mulțime de povești fantasmagorice, care atrag atenția și astfel, adună mulți adepți care au o nevoie psihologică fundamentală de a gândi “altfel”. Sunt foarte multe exemple aici, printre cele mai cunoscute fiind: “Vaccinurile provoacă autism”, “Americanii n-au ajuns niciodată pe lună”, “Noua tehnologie 5G ne provoacă cancer” sau chiar “Pământul este plat!”. 

Ce putem face?

fake news
Foto: Nahid Hatamiz (Unsplash)

Iată 5 sfaturi despre cum să nu pici în capcana fake news:

  1. Ascultă-ți bunul simț: Dacă pare greu de crezut, cercetează mai mult! Dacă scrie pe internet sau apare la televizor, nu înseamnă automat că este și adevărat.
  2. Dă un search pe Google: Simplu și incredibil de eficient. Nu-ți spune neapărat adevărul, dar de cele mai multe ori îți oferă și alte perspective, care te pot ajuta pe tine să afli adevărul. Pune accentul pe site-uri oficiale sau cunoscute ca fiind de încredere. Cele mai multe știri, statistici sau studii inventate le descoperi astfel. 
  3. Folosește un portal de fact checking: Cel mai cunoscut din România este factual.ro (politică și declarații publice). La nivel global sunt multe: FactCheck.org, Snopes sau The Reporters’ Lab de la Duke University, care are o bază de date cu toate site-urile de fact check din lume.
  4. Fii obiectiv: Încearcă să pui deoparte propriile prejudecăți și caută să validezi cu date sau fapte reale orice informație pe care o citești.
  5. Ai grijă la ce distribui mai departe: s-ar putea să fii un vehicul de propagandă fără voia ta! Dacă n-ai timp să verifici o informație ce pare senzațională, mai bine salveaz-o pentru mai târziu!

Concluzie

În urmă cu ceva ani, trăiam într-un semi întuneric informațional în care ne era greu să aflăm până și rezultatul meciului de fotbal al echipei preferate, dacă nu era televizat.

Acum suntem la extrema cealaltă, în care suntem bombardați pe toate canalele de un noian de informații și întâmpinăm dificultăți în a naviga printre ele. Este doar o altă abilitate pe care trebuie să o dezvoltăm pentru a ne putea descurca în noua lume. Totul e să fim conștienți de acest lucru și să acționăm proactiv. 

Spune-le și altora:

0 0 vote
Article Rating
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x