fbpx

Cum să te adaptezi la un job nou: Leadership situațional

Leadership situațional

De ce te-ar interesa?

Schimbările sunt dificile! Fie că vorbim de un job nou, un context diferit sau, pur și simplu un task cu care nu te-ai mai întâlnit până acum, e complicat să ieși din rutină. Vrei, nu vrei, n-ai de ales! Dacă vrei să mergi înainte (și uneori chiar dacă ai fi ok să stai pe loc), trebuie să faci față la o grămadă de schimbări.

Acum mulți ani am aflat prima dată de conceptul de leadership situațional. Era la un training destinat noilor manageri, care ar fi trebuit să mă învețe cum să gestionez subordonații în funcție de experiența lor pe anumite task-uri. Mie, însă, mi-a rămas întipărit în minte pentru că mi-a oferit o explicație extrem de plauzibilă pentru stările prin care eu însumi treceam de fiecare dată când schimbam jobul. Și asta se întâmpla destul de des, lucrând la o corporație care dezvolta angajații rotindu-i pe diverse poziții la anumite intervale de timp. 

Așadar, dacă vrei să vezi prin ce stadii trec cam toți oamenii când sunt în fața unui job nou și de ce au nevoie pentru a se adapta, citește mai departe. Dacă nu te interesează, mi-a părut bine! 🤪

Modelul de leadership situațional

Teoria a fost creată în 1969 de Paul Hersey și Ken Blanchard. Ideea de bază din spatele ei este că nu există un stil de leadership universal eficient și că managerii cei mai buni își adaptează stilul în funcție de situație.

Leadership-ul situațional nu este însă doar despre manageri și subordonați! Pe mine m-a ajutat foarte mult să înțeleg ce se întâmplă cu mine în diverse situații noi și mi-a oferit o structură pe care să pot construi pentru a mă adapta mai rapid. Așadar, eu zic că este și despre leadership personal, nu neapărat formal.

Practic, de fiecare dată când ești în fața unei situații noi (cum ar fi un job nou), în care trebuie să faci ceva cu care nu ești obișnuit, teoria spune că vei trece prin 4 stadii de dezvoltare. Acestea sunt privite din perspectiva a două coordonate: competența în a realiza cu succes acel task și motivația personală. Vezi graficul următor:

Leadership situational

Ca să fie mai clar, hai să luăm un exemplu personal: gândește-te la momentul când ai preluat un job nou, diferit de ceea ce ai făcut anterior. Poate fi într-o companie nouă sau o mutare în compania curentă. Încearcă să-ți amintești stările prin care ai trecut și vezi dacă se potrivesc cu modelul de leadership situațional de mai jos.

4 stadii de dezvoltare într-un job nou

Am ales să nu traduc denumirile, că în română sună cam ciudat după urechea mea. Dacă ești un apărător pasional al limbii române, te invit să vii tu cu traducerile în comentarii. 😉

1. Enthusiastic beginner: motivație ridicată, competență scăzută

Leadership situational

De regulă când te apuci de ceva nou, nivelul de entuziasm e foarte ridicat. Motivația este la cote înalte, deși competența e scăzută. De multe ori crezi că e mai ușor decât în realitate, pentru că nici nu știi ce nu știi.

De aceea, de regulă, când începi un job nou, vii cu multă energie pozitivă și simți că nimic nu-ți poate sta în cale.

În ceea ce privește competența, nu mă refer aici neapărat la abilitățile tehnice. În principiu, cine ți-a oferit jobul știe că ai cunoștințele necesare sau vede în tine potențialul să le dobândești rapid. Dar poate fi vorba de o echipă nouă, un mod de lucru diferit, o altă industrie sau pur și simplu un context cu care tu nu te-ai mai întâlnit. Competența ta, strict legată de acel job, este deocamdată scăzută.

Cheia în această etapă este ascultarea. Acum e momentul să pui cât mai multe întrebări și să acumulezi cât mai multe informații. Nu pica în capcana să crezi că știi totul, așa cum era la jobul anterior! 

Din păcate, de cele mai multe ori, entuziasmul de început nu durează foarte mult timp și tu ajungi în stadiul 2.

2. Disillusioned learner: motivație scăzută, competență scăzută

Cum să te adaptezi la un job nou: Leadership situațional

Treptat ajungi să afli ce nu știi și asta începe să-ți erodeze rapid încrederea și motivația.

Acum e momentul când începi să te întrebi dacă nu cumva ai făcut o greșeală acceptând jobul ăsta. Pare că nimic nu-ți iese bine și nu se vede lumința (cea de la capătul tunelului, nu Luminița de la Logistică 😂)

În acest stadiu e cel mai probabil să renunți, dacă ți se oferă ocazia.

Nivelul de competență e un pic mai crescut ca la început, dar e în continuare destul de jos.

Desigur, experiența ta anterioară pe un job relativ similar ar putea să te ajute să arzi mai repede etapele. Cu cât jobul, domeniul, mediul sunt mai diferite, cu atât vei simți mai acut scăderea de motivație din stadiul 2.

E o etapă în care managerul poate juca un rol esențial. Caută suportul lui sau al ei, clarifică așteptările și direcția. Nu încerca să ascunzi ce nu știi! Întreabă, ascultă și bagă la cap!

Poate nu ai o chimie grozavă cu managerul. Caută un mentor, un coleg sau pur și simplu un prieten care se pricepe la task-ul care-ți dă probleme și cere-i ajutorul.

Nu dispera! Dacă nu pare să meargă nimic, pur și simplu ia fiecare zi în parte și învață din orice, fără să-ți setezi obiective prea mari. Așteaptă să treacă timpul, căci la un moment dat va veni și stadiul 3!

3. Capable, but cautious performer: motivație variabilă, competență (mai) ridicată

Cum să te adaptezi la un job nou: Leadership situațional

Deși la un moment dat în stadiul 2 simți că nu faci progrese, ele totuși apar. Vine o zi când dai de o problemă pe care ai mai întâlnit-o și de data asta chiar știi cum să o abordezi. Poate chiar primești un ”Mulțumesc” de la un coleg pe care l-ai ajutat. Parcă dracul nu mai e așa de negru!

Apoi din nou ai două zile grele și parcă te-ar apuca iar disperarea. Dar vine o altă zi bună și încă una și tot așa.

Treptat începi să știi cum merg lucrurile, doar că n-ai ajuns încă la cel mai înalt nivel de încredere. Simți nevoia de confirmare pentru orice decizie ai de luat, de teamă să nu faci vreo greșeală.

Evaluează fiecare potențială decizie sau acțiune prin prisma următoarei întrebări: Care e cel mai rău lucru care se poate întâmpla dacă greșesc? O să constați că, în cele mai multe cazuri, implicațiile nu sunt atât de mari pe cât ai putea crede. Asta nu înseamnă să nu confirmi cu managerul dacă simți nevoia, dar încearcă să o faci proactiv, venind cu propunerile tale, nu doar să aștepți lumina de sus.

Acum e momentul să-ți întinzi aripile și să începi să zbori. Știi să o faci, mai trebuie doar să ai încredere!

4. Self-reliant achiever: motivație ridicată, competență ridicată

Cum să te adaptezi la un job nou: Leadership situațional

Gata! Ai ajuns la viteza de croazieră! Acum știi ce ai de făcut, cum să o faci și-ți și place. Rezultatele vin și primești apreciere pentru munca ta.

Ai grijă totuși să nu ți se urce la cap și să te complaci într-o zonă de confort! Continuă să asculți și acceptă că nu le știi tu neapărat pe toate.

În plus, poate fi momentul să începi tu să provoci schimbări. Acum, că nivelul de competență îți permite, caută soluții mai eficiente pentru a obține rezultate și mai bune!

De asemenea, gândește-te la ce urmează! Care ar fi pasul următor firesc în cariera ta și ce zone ai de dezvoltat pentru a ajunge acolo?

Concluzie

Nu e ușor să schimbi jobul! Uneori, chiar și în același job trebuie să faci față la diverse schimbări care te scot din zona ta de confort.

Modelul de leadership situațional e menit în primul rând să ajute un manager să-și adapteze stilul în funcție de task și persoană. În articolul de față eu am insistat pe stadiile de dezvoltare și nu pe stilurile de leadership potrivite fiecăruia dintre ele. Asta pentru că atunci când începi un job nou, e important să înțelegi ce ți se întâmplă și ce poți tu să faci pentru a te adapta mai ușor. Dacă te interesează mai multe despre leadership-ul situațional, vezi aici un rezumat.

Citește și despre alte două traininguri corporate care chiar îți folosesc.

Abonează-te la Newsletter-ul lui Sandu pentru a primi 10 informații interesante de business, tehnologie sau lifestyle în fiecare luni dimineața. Vezi aici ce au primit pe mail abonații în săptămânile trecute. Acesta este un proiect Blogul de Corporatiști.

Spune-le și altora:

5 1 vote
Article Rating
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x